Douglas C-47 Skytrain (Dakota)
C-47 Skytrain byl vojenskou verzí dopravního letounu DC-3 známého po celém světě pod názvem "Dakota". Bylo to jedno z nejúspěšnějších letadel vůbec a bylo díky pochvalným slovům generála Dwighta D. Eisenhowera zařazeno mezi čtyři nejdůležitější pomocníky, které pomohly Spojeným státům k vítězství ve druhé světové válce (tři další byly: bazuka, jeep a atomová bomba).
Celkem bylo vyrobeno přes 13300 kusů všech verzí tohoto stroje (včetně japonské a sovětské výroby) a tyto letouny byly samozřejmě používány i pro řadu jiných úkolů než jen pro transport. 10. července 1943 C-47 vlekaly kluzáky a vysadily 4381 parašutistů při invazi na Sicílii; 6. června 1944 vysadily posádky C-47 60 tisíc parašutistů a odvlekly několik tisíc kluzáků CG-4 při invazi do Normandie. C-47 byly rovněž intenzívně využívány při tzv. "Berlínském mostě" (doprava potravin a jiných potřeb do izolovaného Západního Berlína). Existovala záchranná verze HC-47, průzkumná RC-47, cvičná TC-47 i verze pro elektronický boj EC-47. Modifikace AC-47 "Spooky" byl bitevní letoun používaný později ve válce v Koreji i ve Vietnamu - zbraně byly umístěny v oknech na levé části trupu a AC-47 "kropila" pozemní cíle při levotočivé zatáčce. Při jedné akci v Koreji zachránily během pěti dnů letouny C-47 4689 raněných z obklíčení v oblasti Chosin.
AC-47 byly nahrazeny letouny AC- 119 a AC-130 a poslední C-47 byl vyřazen ze služby u USAF v roce 1975.
Stručná charakteristika C-47
Základní funkce | Dopravní letoun |
Výrobce | Douglas Aircraft Co. |
Pohon | Dva 14 válcové dvouhvězdicové motory Pratt&Whitney R-1830-92 Twin Wasp |
Výkon | 2x 932 kW |
Rozpětí | 29,11 m |
Délka | 19,43 m |
Výška | 5,18 m |
Plocha křídel | 91,69 čtv. m |
Hmotnost | 8256 kg |
max. | 11 794 kg |
Rychlost | 368 km/h |
Dostup | 7100 m |
Dolet | 2400 km |
Náklad | 4500 kg nebo 28 sedadel. |
Posádka | 3 |
První let | 17. prosince 1935 |
Datum výroby | 1941 |
Cena jednoho stroje | 138 000 dolarů |
Vyrobeno celkem | 10 654 vč. civilních modelů, plus přibl. 2500 letadel postavených v licenci v Japonsku a 8882 postavených v SSSR. |